20. okt, 2014

Vliegstrip Keent speelde geen rol tijdens operatie Market Garden

Dagblad De Gelderlander maakte sinds 22 juli 2014 reclame voor Market Garden-rondvluchten in een Antonov-2 boven het ‘vergeten’ en ‘legendarische’ vliegveld Keent ten westen van Grave. Tijdens operatie Market Garden waren daar 209 C-47 Skytrain-vliegtuigen geland, waarvan de lading bestemd was ter bevoorrading van de grondtroepen van operatie Market Garden.

Dit is een duidelijk voorbeeld van mythevorming. Keent is geen 'vergeten verhaal' en zeker niet 'legendarisch'. Het vliegveld was niet meer dan een vliegstrip. Het was 24 september 1944 gereed voor gebruik en 26 september in gebruik genomen, dus vijf dagen na de volledige mislukking van operatie Market Garden. De lading van de vliegtuigen was bestemd ter bevoorrading van de grondtroepen voor de uitvoering van operatie Gatwick. Meer bevoorradingsvluchten volgden. De vliegstrip diende eveneens voor het repareren van Waco- en Horsa-zweefvliegtuigen. Het Britse Tweede Leger zou vanuit gebied ten zuiden van Nijmegen oprukken naar Wesel en Krefeld. Het Eerste Amerikaanse Leger ten noorden van Maastricht zou aan de opmars beginnen naar Keulen. Bij Wesel en Keulen zouden bruggenhoofden worden gevestigd. Met een tangbeweging zouden beide legers vervolgens het Ruhrgebied omsingelen. Die operatie zou 10 oktober 1944 van start gaan, maar moest een maand worden uitgesteld en vervolgens afgelast. Begin oktober werd de vliegstrip overgedragen aan de luchtmacht. De RAF gebruikte de strip als basis voor eskadrons met Spitfires en Tempests. Onjuist is bij de herdenking van operatie Market Garden de naam van deze operatie te plakken op zaken die niets met die operatie te maken hadden.