14. jun, 2015

17 juni 1940 Britse Lancastria door Duitsers gebombardeerd en weldra gezonken

Britten weten van veel militaire nederlagen een overwinning te maken. Een duidelijk voorbeeld is de totaal mislukte operatie Market Garden. Churchill beschouwde die mislukking als ‘een uitgesproken overwinning’. Over het 17 juni 1940 in Franse wateren bij de zeehaven van Saint-Nazaire door Duitsers gebombardeerde en binnen twintig minuten gezonken troepentransportschip Lancastria (foto, 1936) was dat niet mogelijk. Het voormalige cruiseschip van de Cunard Line deed dienst bij de evacuatie van Britse militairen en burgers uit Frankrijk. Vierduizend mensen verloren hun leven. Er waren 2500 overlevenden. Churchill eiste dat over deze grootste Britse maritieme ramp gezwegen zou worden. Hij vreesde aantasting van het Britse moreel. Politici moeten zich echter niet met wetenschap bemoeien.

Vijfenzeventig jaar na deze scheepsramp willen Britten, vooral nabestaanden, erkenning, herdenken en het volledige en juiste historische verhaal weten. Ze willen een juiste voorstelling hebben van die tragische historische gebeurtenis. Voor herdenken is het juiste historische verhaal immers onontbeerlijk. Dat kan in stilte, zonder activiteiten, evenementen en spektakelstukken. Die heb je kennelijk wel nodig bij het herdenken van een geschiedvervalsing, zoals die van een capitulatie in Wageningen of een ‘slag om Arnhem’. Bij het herdenken van die geschiedvervalsingen gaat het voornamelijk om economische doeleinden, om het totale aantal bezoekers en toeristen. Merkwaardig is dat verdedigen van deze geschiedvervalsingen taboe is.

Zaterdag 13 juni 2015 herdachten Schotse nabestaanden de ramp bij het monument in de tuin van het Golden Jubilee Hospital in Clydebank in Schotland. Dit in 2011 onthulde monument staat vlakbij de plaats waar vroeger de scheepswerf stond waar het schip werd gebouwd. Woensdag 17 juni 2015 is de herdenking in Saint-Nazaire.